PvdA Amsterdam Centrum

Overig nieuws

Nieuwsberichten

De Winst van een Nederlaag

Vr 5 Jun 2009 - Michiel Mulder

De Winst van een Nederlaag

De PvdA heeft een geweldig pak op de broek gehad. In het hele land, maar ook in Amsterdam. Van 28% bij de vorige Europese verkiezingen tot 15% nu. Dat zijn geen toevallige rimpelingen, dat is niet in deze omvang te wijten aan de lage opkomst, maar is een duidelijk signaal van de kiezer. Het enige dat je positief zou kunnen noemen is dat we in Amsterdam anders dan 'landelijk' nog groter blijven dan de PVV.

Wat ik zelf het meest positieve aan de uitslag vind is dat de winst van D66 en GroenLinks vele male groter is dan die van de PVV in Amsterdam. D66 krijgt 21% van de stemmen en GroenLinks 20%, terwijl de PVV blijft steken op 12%, iets meer dan indertijd MokumMobiel en Leefbaar Amsterdam van vader en zoon Bakker samen hadden. Het is dus geen nieuws dat er voor een dergelijke rechts-populistische partij zo'n beetje dat percentage te halen is bij de verkiezingen. Maar leuk is het niet, dat zoveel mensen zich zo grote zorgen maken dat ze op een partij stemmen met zulke extreme standpunten, zo ver van de sociale visie die de PvdA op de stad heeft.

De forse winst van met name D66 en in mindere mate GroenLinks geeft echter aan dat het aantal Amsterdammers dat het over een heel andere boeg wil gooien dan de PVV vele malen groter is. Dit is de visie die veel beter past bij de visie waarin de PvdA haar ideologische basis heeft: een open samenleving, waarin verschillende culturele groepen in tolerantie naast elkaar en mét elkaar leven.

Dat dit niet altijd lukt is zonneklaar en dat de PVV er in slaagt dit ongenoegen goed te verwoorden wordt door de kiezer herkend en beloont. Maar dat betekent niet dat de PvdA haar ideologische basis moet verlaten.

Het is de taak van de sociaal-democratie te laten zien dat een open, tolerante samenleving alleen kan bestaan in een omgeving die voor iedereen veilig is; dat de straat niet tot het domein van overlastgevende straatjeugd verwordt, maar net zo goed voor een oudere dame die ’s avonds nog wil pinnen; dat goedbedoelde regelgeving van staatswege er nooit toe mag leiden dat de vrije samenleving gebaseerd op vrijzinnige culturele waarden in de verdrukking komt en verstikt door een warme deken van goedbedoeld paternalisme.

We hebben nog tien maanden om de kiezer metterdaad te laten zien dat wij dat in Amsterdam anders doen.


Reacties op dit bericht

tijd om af te rekenen
Gepost op: vrijdag 5 juni '09 - 15:55

michiel draait er mooi omheen, maar het signaal is duidelijk: progressieve kiezers straffen pvda voor de keuze van het christelijk conservatief kabinent balkenende. De andere achterban kiest voor Wilders omdat de problemen in Amsterdam de laatste jaren onder totale pvda dominatie in locale politiek alleen maar zijn verergerd.

jan sterk

betwijfel het
Gepost op: vrijdag 5 juni '09 - 16:30

wie progressief is heeft de politiek al heel lang de rug toegekeerd immers of het nu pvda vvd of cda is verandering is taboe

Anthony

> Crime. What Works?
Gepost op: vrijdag 5 juni '09 - 16:58

Generalisaties over allochtonen versterken etnische polarisatie. Belangrijkste motivatie van Wilders-stemmers is vaak bezorgdheid over criminaliteit. Vooral bij autochtone kiezers in achterstandswijken.

Maar de belangrijkste oplossing van PVV voor misdaad is veel langere gevangenisstraffen en dat stimuleert volgens vrijwel alle onderzoeken recidive. Ook wil PVV de inkomensverschillen vergroten. Ook dat stimuleert criminaliteit.

Bovendien kan generaliserende houding van PVV tegenover allochtonen etnische verschillen gevaarlijk polariseren. Dat kan leiden tot wederzijdse haat.

De aanpak van ciminaliteit moet volgens mij vooral volgende vijf elementen bevatten:

1. Positief beïnvloeden van moraal via massamedia, scholen, bedrijven en verenigingen. In aantal Nederlandse subculturen is criminineel gedrag namelijk de geldende norm om erbij te horen. Denk bijvoorbeeld aan recente massale winkeldiefstal door Groningse schoolmeisjes:
www.nos.nl

2. Zeer langdurige meervoudige creatieve alternatieve straffen, desnoods twintig jaar lang. Die straffen moeten altijd worden gecombineerd met voltijds werk/taakstraf, avondklok als straf en intensieve elektronische monitoring van veroordeelden en voorlichting via internet.

3. Zeer uitgebreide preventieve mediavoorlichting over uiteenlopende persoonlijke en sociale problemen, ook via de meest recente internettechnieken.

4. Zeer sterke inkomensnivellering.

5. Nederland moet veel meer openstaan voor nieuwe buitenlandse oplossingen voor criminaliteit, die effectief zijn gebleken volgens onderzoek. Klik daarvoor op onderstaande websearch-links.

BEST PRACTICES IN CRIME INTERVENTION
www.google.nl

WHAT WORKS IN CRIME REDUCTION?
www.google.nl

Rien Aar (alias Aar)

Over 10 maanden gewoon weer PvdA
Gepost op: vrijdag 5 juni '09 - 16:59

Het idee om op bij Europese Verkiezingen mijn stem te laten bepalen door de prestaties van de PvdA in A'dam is in mijn ogen nogal absurd. Ik mag hopen dat ik niet de enige ben. Gister uitgesproken pro-Europa gestemd, maar over 10 maanden gaat mijn stem zeker weten naar de PvdA! En als tevreden Wallenbewoner stem ik ook nog 's op Asscher.

postcode 1012

De geschiedenis moet zijn loop hebben I
Gepost op: vrijdag 5 juni '09 - 19:11

De PvdA is failliet. Ik heb daar twee argumenten voor.

1. De PvdA begrijpt nog steeds niet waar het bij de kiezer om gaat. Toen Wouter Bos na de analyse op Fortuyn zei: dat waren onze kiezers die daar stonden tijdens de begrafenis, suggereerde hij dat hij begreep waar het om ging, maar dat is helemaal niet zo, zo blijkt nu. De PvdA is gehalveerd en heeft er niets van geleerd. Mariette Hamer als fractievoorzitter is een ramp voor de partij. Gewoon vervangen. Keihard.

2. Kijk naar de historie van deze website. Van leuke, soms heftige discussies op deze politieke site is niets meer over. Er schrijft voornamelijk nog slechts 1 persoon reacties en die is volgens mij nog de weg kwijt ook. Net als de partij. Maar de partij krijgt dan ook de reacties die het verdient.
Niemand van de PvdA heeft de reacties hier de laatste jaren serieus genomen. De discussies worden nu elders gevoerd, op andere sites.

Michiel Mulder begrijpt nog steeds niet waar het om gaat, zijn partij ook niet, en dus het moet nog allemaal veel erger worden.

Paul

De geschiedenis moet zijn loop hebben II
Gepost op: vrijdag 5 juni '09 - 19:14

Wanneer de PVV locale partijen gaat oprichten dan krijg je rechts de PVV en links de SP. De PvdA en VVD zullen dan marginale partijen worden. Het CDA voor de religieuze kiezer en het platteland. (De PvdA die dacht met de moslims/immigranten een nieuwe achterban te hebben binnengehaald zal nogeens bedrogen uitkomen) D66 voor het veilige midden, voor de mensen die niet kunnen of durven kiezen. En Christen Unie en Groen Links? Dat blijven marginale partijen. Femke Halsema wordt door de televisie alleen uitgenodigd omdat ze vrouw is en goedgebekt maar niet vanwege haar programma. Een mannelijke fractievoorzitter van Groen Links komt net zo weinig op de televisie als fractievoorzitter van de Christen Unie. Groen Links blijft teveel hangen in een studentikoze partij met natuurfreaks.

Wat kan de PvdA doen om het tij te keren? Niets. Men wil er ook niet van leren. Arrogantie? De geschiedenis moet blijkbaar zijn loop hebben.

Het nieuwe kabinet in 2011? CDA, PVV en VVD als restpartij. Of als Rita Verdonk haar partij goed heeft opgezet vanuit de basis: PVV, VVD en TON, eventueel aangevuld met de SGP.

Paul

It's Europe, stupid!
Gepost op: vrijdag 5 juni '09 - 21:18

Beste mensen, deze verkiezingen gingen over Europa hoor! Veel PvdA-kiezers in Amsterdam hebben gestemd op D 66 omdat die partij steeds een duidelijk en consequent pro-Europa standpunt heeeft gehad en natuurlijk een prima lijststrekster die het al 5 jaar in het europarlement waarmaakt, o.a. met een sterke nadruk op privacybescherming. Geen schande als je daarvan verliest. Bij de lokale of nationale verkiezingen wordt het echt weer anders. Zie ook de reactie van postcode 1012 hierboven.Gewoon doorgaan met het goede beleid dus en de moed niet laten zakken.

Judith de Groot

Onze mensen
Gepost op: vrijdag 5 juni '09 - 21:28

Zijn de verkiezingen voor het Europees parlement aangegrepen om het vertrouwen in onze partij op te zeggen? Op www.parool.nl lees ik dat de PVV in Noord en Nieuw-West de grootste partij is geworden (Noord 26,3 procent, Geuzenveld/Slotermeer 22,9 procent, Osdorp 26 procent en om Slotervaart 19 procent). Dat zijn schokkende cijfers! Dit waren voorheen PvdA-buurten. Wat’s gebeurt? Hier wonen nog altijd gewone mensen; met bescheiden banen; bescheiden wensen; in bescheiden woningen; en met bescheiden salarissen. Hier worden geen bonussen uitgekeerd. Dit zijn onze mensen.
Michiel, partijgenoot; waarom scoort de PVV nu juist in deze wijken? De zege van PVV koppelen aan MokumMobiel, Leefbaar Amsterdam is mij te makkelijk. Waarom voelen deze Amsterdammers zich niet meer vertegenwoordigd door onze partij?
Aan de stemmenwinst van D66 en GroenLinks hebben we helemaal niets. Het is kort door de bocht om te stellen dat D66 en GL wonnen met een visie die past bij de ideologische basis van de PvdA: “een open samenleving, waarin verschillende culturele groepen in tolerantie naast elkaar en mét elkaar leven.”
Waarvoor is onze partij bedoeld, waar is de visie. Waar is ons kritisch vermogen, onze antenne, ons dienend leiderschap.
Zijn we de vrijblijvendheid al echt voorbij? Hoe oprecht is onze visie? Als we vooruitkijken zien we groei van de werkeloosheid, forse bezuinigingen op alle fronten; hogere belanstingen. Het wordt er echt niet makkelijker op.
Michiel, wordt wakker. Met alle nuance die we in ons hebben moeten we aan de slag met de moeilijke kwesties die voor ons liggen. Kunnen we dat?

Kees-Jan Kindt

Hoeveel nederlagen met winst heb je nodig?
Gepost op: vrijdag 5 juni '09 - 22:43

1: PIM FORTUYN
2: REFERENDUM
3: ONDERZOEK IRAQ
4: ZEEPKIST JSF

Carlo

PVDA grondlegger groot worden PVV
Gepost op: zaterdag 6 juni '09 - 10:33

Blijkbaar lukt het maar niet om de groei van Wilders te verklaren. En toch is het simpel. Jarenlang hebben PVDA'ers de problematiek omtrent diverse groepen jongeren zelfs tot op de dag van vandaag geprobeerd te bagatelliseren en elke vorm van kritiek daarop afgedaan als racisme. Voor veel van de oud PVDA stemmers is het inmiddels onmogelijk geworden om in deze buurten nog op een prettige manier te wonen. Dit waren jullie kiezers, die zijn jullie kwijt. Jullie kiezers waren de mensen die voor de laatste verkiezingen het idee hadden dat er een referendum kwam omtrent de Europese grondwet. Die kiezers ben je kwijt. Jullie kiezers waren diegene die bij het GVB werken en te horen krijgen dat het hun schuld is dat de metro's in ZO zo vuil zijn. Jullie kiezers waren diegene die met lede ogen hebben moeten aanzien dat jeugdzorg en onderwijs tot een puinhoop is geworden grotendeels door PVDA beleid en anders wel door PVDA leden die in de diverse commissies en besturen zitten.

Zolang jullie dit niet willen onderkennen en hier niets aan doen (zie bijv reacties PVDA op diamantbuurt) geven jullie een prachtige gelegenheid aan mensen als Wilders om groot te groeien.

Tadadara

> Demografische analyse van stemgedrag
Gepost op: zaterdag 6 juni '09 - 11:46

Judith de Groot zei: "deze verkiezingen gingen over Europa hoor! Veel PvdA-kiezers in Amsterdam hebben gestemd op D66 omdat die partij steeds een duidelijk en consequent pro-Europa standpunt heeeft gehad en natuurlijk een prima lijsttrekster die het al 5 jaar in het europarlement waarmaakt, o.a. met een sterke nadruk op privacybescherming."

Ik vind je uitspraken speculatief. Pas op basis van aanvullend zorgvuldig enquête-onderzoek kunnen we conclusies trekken over de belangrijkste drijfveren van kiezers.

Ik vermoed dat kiezers zich vooral zorgen maken over de economische crisis en over criminaliteit. En veel burgers volgen de politiek nauwelijks. Dat laatste geldt denk ik het sterkst voor lager opgeleiden en jongeren.

ONDERZOEK
Demografische analyse van Nederlands stemgedrag EP 4-6-'09

n5.noties.nl

Rien Aar (alias Aar)

Demografische analyse van stemgedrag
Gepost op: zaterdag 6 juni '09 - 13:30

Beste Aar
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat mijn uitspraken niet wetenschappelijk onderbouwd zijn en nadere analyse is zeker nodig. Maar als ik in de krant zie staan "D 66 is de grootste partij in Amsterdam" dan denk ik: hier klopt iets niet. Europese verkiezingen worden zomaar even op Amsterdam toegepast. En ook vind ik dat Michiel Mulder zichzelf wel heel belangrijk maakt door te denken dat hij als gemeenteraadslid hiervoor verantwoordelijk is. Ik zou tegen hem willen zeggen: gun D66 en Groenlinks hun overwinning, er zijn goede redenen voor. In elk geval in Amsterdam- in andere gemeenten ligt het heel anders en speelt het Wilders -effect veel meer een rol, en de zorgen die mensen hebben over criminaliteit, werkloosheid, etc kortom de dingen die jij terecht noemt.
PS dank voor het verbeteren van mijn typfout!

Judith de Groot

Amsterdam - PvdA - Europa
Gepost op: zaterdag 6 juni '09 - 22:56

Ja inderdaad! Dit ging over Europa, niet over Amsterdam, maar natuurlijk wel weer over de PvdA.

Als de PvdA kiest voor een sterk en vooral DUIDELIJK sociaal en pragmatisch beleid dan stem ik PvdA.

Dus in Amsterdam kies ik voor de PvdA.

Maar als altijd willen samenwerken en luisteren door de war wordt gehaald met reageerpolitiek (op Verdonk/ op Wilders/ op ????), dan staan we te murmelen en gaat het mis.

Daar moeten sommige PvdA-ers dus mee ophouden.

Verder raad ik iedereen aan de reacties van "postcode 1012" en Judith de Groot nog eens te herlezen, mooi, duidelijk, sterk, en volgens mij ook nog gelijk.

Wouter

pvv op winst
Gepost op: zondag 7 juni '09 - 20:25

Waarom is de PVV juist in die wijken de grootste geworden?
a. Ga eens een woensdag middag naar de H&M op het Osdorpplein en je weet het. (dat is niet om flauw te doen, dát is wat de mensen bezighoud)
b. Je ’s avonds (en op sommige plekken ook overdag) niet meer over straat kunt. (Van der Laan zou gezegd hebben dat Amsterdam in de jaren 70 véél onveiliger was, hoe verzint ie het!! Ik dacht dat hij op werkbezoek was geweest?!? Ongeacht wiens schuld het is, bagatelliseer nou niet één dag na de verkiezingen de problemen alweer)
c. het aantal hoofddoekjes zich per dag lijkt te vermenigvuldigen (steeds jongere meisjes ook)
d. het antwoord van de PVDA is het bouwen van nog een Moskee. (ja, ja ze bouwen die niet zelf, maar de mensen hebben wel die indruk)
e. Het in sommige straten in nieuw west stinkt naar zweet, stront, kebab en rotte huizen.
f. Je als hoofddoekloze in Amsterdam-west met minachting wordt bekeken.

Nee, PVDA, Nee van der Laan, het gaat niet goed in Adam-west. Ja, het kan altijd slechter (als je het met de negentiende eeuw of de sloppenwijken van India vergelijkt, niet meer doen zulke vergelijkingen!) Stoere praat vandaag van de minister, maar in één adem noemt weer eens hij de nodige maatregelen, de onmogelijkheid van de uitvoering ervan én dat het eigenlijk allemaal wel meevalt. En juist dáár hebben de inwoners van die wijken hun buik nu eens helemaal, hartstikke van vol.

anja

wat mij opviel is 2 dingen
Gepost op: zondag 7 juni '09 - 21:11

1. balkenende ziet "het probleem wilders"als een politiek probleem wat zich net als de lpf zal oplossen, nog los van het feit dat de lpf met kogels werd opgelost doet hij daarmee een totaal verkeerde conclusie trekken

wilders is niet het probleem, hij is het gevolg van het probleem. het probleem is 2

2. een totale scheuring tussen publiek en politiek van lokaal tot europees

kiezers hebben al meerdere malen aangegeven wat ze vinden, de meerderheid wilde geen grondwet 99% van de 2e kamer wel etcetc.

ik heb recent wat politici gesproken, politiek bevlogen op de universiteit, stage bij partij, na studie als assistent aan het werk etcetc totdat ze een keer ergens voor gekozen worden. Hoe kunnen deze mensen ons vertegenwoordigen? ze kennen niet de vrees je baan te verliezen of nog erger naar je baan te gaan en je af te vragen wat je gaat overkomen zoals het gvb personeel elke dag doet. Het idee je huis te verliezen omdat je je werk kwijtraakt, wat krijgt niet iedereen wachtgeld of wordt er wel een baantje geregeld (cvk tichelaar bv)

Koppel dat aan een ongelooflijke bijna ranzige manier van minachting die je ziet (neem bv de rotterdamse gemeenteraad die extra wethouders creëert simpelweg omdat men de juiste politieke balans wil

en dan verbaast kijken dat politici nog onder 2e hands autoverkopers in betrouwbaarheidspolls komen...

Anthony

Waar de verkiezingen over gingen
Gepost op: zondag 7 juni '09 - 23:49

Natuurlijk gingen de verkiezingen over de situatie in Nederland/Amsterdam. Het EP heeft geen echte politieke macht, dus saarvoor stemmen heeft geen enkele zin anders dan het verschaffen van een nep-democratisch mandaat aan een nep-democratische instelling. Ik heb me in ieder geval laten leiden door mijn mening over de Nederlandse politiek en de onder-de-grodel behandeling die Rutte hier kreeg voor de verdediging van de vrijheid, kortom, ik heb VVD gestemd. En niet alleen daarom, maar ook omdat veel ellende (zie de Vogelaarwijken) zou zijn voorkomen of beperkt, als het VVD beleid op het gebied van immigratie, integratie en criminaliteitsbestrijding zou zijn gevolgd.

De sitiuatie in de mooie wijk van mijn jeugd (Slotervaart) zou een betere geweest zijn.

Doen of de verkiezingen gingen over de EU is niet anders dan die werkelijkheid maar weer eens ontkennen. En dan nog zeuren dat de slachtoffers van die ontkenning niet meer op je stemmen of nog willen analyseren waarom dat zo is?

Overbodig, onnodig en buitengewoon dom. Maar ach, wie 18 is een geen socialist heeft geen hart, wie 20 is en nog socialist geen verstand, zoiets zal het wel wezen.

Caroline

Een dagje uit: Culemborg I
Gepost op: maandag 8 juni '09 - 00:04

Zaterdag was ik in Culemborg. Gewoon een dagje uit. Nog nooit geweest. En toch niet zo ver van Amsterdam. Vanaf het station loop ik naar het centrum. Ik kom al snel een jongen tegen van Marokkaanse afkomst. Typisch een jongen die je ook zou tegenkomen in Amsterdam. Petje op, beetje een junkiegezicht.
De Turkse groenteboer verderop komt handen te kort. In de winkel staat een rij mensen. Ik loop door en ga de oude stad binnen door de poort. Toeristen kijken hun ogen uit, of zitten op terrasjes aan de koffie of bier. Mooi oud stadhuis. Dit is Nederland. Ik vervolg mijn weg naar de haven en de pont. Prachtig wat een stad. Op mijn terugweg zie ik de jongen van het station weer, hij heeft het blijkbaar druk, want nu is hij hier. Bij de markt staat een groepje Marokkaanse jongeren. Zij zijn niet de allerjongsten. Luid pratend in het Berbers, hangen zij tegen de pui van een winkel. De lichaamstaal en het spugen op straat spreken boekdelen. Via de ijswinkel naar het station. Het is tegen sluitingstijd van de winkels. Er komen meer Marokkaanse jongeren in groepjes de oude stad in. Vanwaar al die Marokkanen hier op straat? Er valt hier niets te beleven.

Paul

Een dagje uit: Culemborg II
Gepost op: maandag 8 juni '09 - 00:09

Ik besluit om een winkelier aan te spreken. Al snel komt het verhaal: vooral overlast van deze jongeren. Vlak voor het station kom ik weer die ene jongen tegen, nu ditmaal in een auto, terwijl ik hem nog net bij de haven zag. Een dealer, denk ik, die jongen heeft het veels te druk voor de zaterdagmiddag. In de tijd dat ik in Culemborg loop geen agent gezien. Als er nu wat gebeurt, dan moet de politie uit Tiel komen, hoor ik. Dus corrigerend wordt er ook niet opgetreden. De middenstander is dus altijd de klos. De politie kan dan alleen nog maar om getuigen vragen. Guusje ter Horst weet dit niet of verzwijgt het maar de bezettingsgraad bij de politie is alarmerend.

Thuis denk ik na hoe het komt dat ik die typische Marokkaanse jongens uit Amsterdam-West in Culemborg ziet. Ik heb er geen antwoord voor. Ik besluit op internet te kijken naar de stembusuitslag van deze stad voor de Europese Verkiezingen: de grootste partij in Culemborg is de PVV. En Tiel, vorig jaar was ik in die gemeente. Wie is daar nu de grootste partij: ook de PVV. En in Bergen (NH), Hilversum, Brunssum, Weesp, Edam Volendam etc.

Vraag: wat is er nou zo moeilijk voor een partij en haar leden om te begrijpen wat er aan de hand is met het volk?

Paul

@ Jan Sterk.
Gepost op: maandag 8 juni '09 - 08:44

Eén van de dilemma's waar we voor staan is dat veel problemen ook niet verergert zijn maar teruggedrongen. Bijvoorbeeld aangaande de veiligheid: het aantal overlastgevende groepen in de stad is afgenomen. Maar de ervaren overlast is toegenomen. Dit wordt - terecht - de PvdA verweten, want wij zijn hier de grootste.
En ik geef de mensen geen ongelijk. Sprak een paar oudere vrouwen in Osdorp, die 's avonds A niet meer over straat gaan B de deur niet meer open doen. Elk van hun wist meerdere voorbeelden van iemand die geript was door iemand die zich voordeed als iemand die de gas kwam opmeten, een overval of anderszins. Begrijpelijk dat ze hun kaarten eens op iemand anders zetten. Maar helpen zal het niet (voor hun situatie), daar ben ik van overtuigd.

Michiel Mulder

de vraag of
Gepost op: maandag 8 juni '09 - 08:55

een minister iets weet is niet relevant, ze hoort het te weten en daarmee is de kous af

het antwoord op je vraag zit al in je verhaal

hoe vaak denk je dat van der horst (of een andere willekeurige bestuurder ) zo over straat loopt? Als ze het al doet is het met de lokale burgermeester/pvda fractievoorzitter/wethouder aan de arm over een zorgvuldig schoongemaakte straat waar op elke hoek een agent staat. Vervolgens wordt er wat gepraat maar wel met lokale politici (die alleen ellende vertellen als er geld mee te halen valt) en met wat kvk mensen oid maar niet met de mensen die dag in dag uit in de winkels staan

het is een beetje zoals dat tv programma met mensen die in afrika en andersom neer worden gezet. Ik heb een keer een lokale bestuurder (naam is onbelangrijk) vol ongeloof horen praten over een incidentrijke avond in de binnenstad, hij had er niets van gezien(dus kon het niet gebeurd zijn) bij doorvragen bleek dat zijn "uitgaansleven"op die avond had bestaan uit wat wijn thuis gevolgd door experimenteel toneel in een uithoek.

perspectief...

Anthony

@postcode 1012 @Judith de Groot @Wouter
Gepost op: maandag 8 juni '09 - 09:11

Een prettig idee! Dank! Zegt het voort.

Michiel Mulder

@ Paul
Gepost op: maandag 8 juni '09 - 09:13

Ik denk wel dat ik een idee heb waar het om gaat. Maar het blijkt niet zo gemakkelijk daarnaar te handelen en zichtbare resultaten te boeken.

Ik ben het in elk geval niet eens met de mensen die zeggen 'dat het nou eenmaal zo moeilijk was om onze genuanceerde boodschap over te brengen bla bla bla'. Een politicus heeft de plicht ook een genuanceerde boodschap duidelijk en helder te formuleren, is de kern van zijn activiteit dus anders moettie een andere hobby gaan zoeken. DAar heeft de kiezer recht op.

Michiel Mulder

@ Kees-Jan Kindt
Gepost op: maandag 8 juni '09 - 09:14

Ik ben ervan overtuigd dat het kan. Als iedereen wakker wordt. De visie is oprecht en de oplossingen ook, we hebben goede bestuurders die het kunnen waarmaken.
Je hebt gelijk: de mensen die in Noord, Geuzenveld, Osdorp en Slotervaart op PVV hebben gestemd zijn ónze mensen. Zelden gaat het om echte rascisten oid. Mensen met overigens zeer normale en niet zo veeleisende wensen. Gewoon een leuk buurt, waar men de mensen kent en men zonder zich onveilig te voelen op straat kan lopen.
Ik ben ervan overtuigd dat we de mensen dat kunnen bieden!

Michiel Mulder

@Michiel Mulder
Gepost op: maandag 8 juni '09 - 11:12

Tot dusverre is dat blijkbaar niet echt gelukt waar baseer jij het idee op dat dit nu wel gaat lukken?

Tadadara

dat was mijn gedachte ook eigenlijk
Gepost op: maandag 8 juni '09 - 13:07

wat mij keihard tegenvalt is dat zo'n beetje de hele gevestigde politiek en aanhang nu hele gemene en harde uitspraken doet over wilders (alsof je daar het probleem mee oplost, alhoewel dat is met fortuyn ook zo gelukt)

zoals ik al zei, symptoombestrijding die mensen in de wijken worden echt niet blijer als wilders uitgeschakeld is, michiel zijn hart zit op de juiste plaats maar het is tijd te leveren, wie zegt dat wilders dat niet kan moet tegelijk concluderen dat de pvda cda en de rest dat ook niet kunnen (of willen) het verschil is dat zij het al bewezen hebben en wilders nog niet.

Anthony

Aanalyse vanuit de linkerhoek (1)
Gepost op: maandag 8 juni '09 - 14:00

Eigenlijk hoor ik hier niet, als GroenLinkser. Maar ook ik heb zitten analyseren (brechtjesblogje.blogspot.com En ook ik wil dat de PvdA haar verloren stemmers terughaalt. Het is zowel politiek als maatschappelijk belangrijk dat de PvdA weer opkrabbelt, omdat vooral de PvdA een alternatief zou kunnen geven voor de ongerichte verongelijkheid van Wilders. Voor die groep is GL en D66 geen geloofwaardig alternatief -Wilders heeft zelf GL al uitgesloten. Dus vandaar een reactie.

Op de eerste plaats: de verkiezingen gingen wel degelijk over Europa. De PvdA is met een ietwat halfslachtig verhaal gekomen (niet 'genuanceerd' zoals Berman het noemde), waarschijnlijk omdat men dacht dat de kiezer toch wel anti-Europees zou zijn. De middenpartijen hebben 'gedoken', zoals Luuk van Middelaar het zegt, en ze zijn daarvoor gestraft, de PVDA het meest. Als je kijkt naar de uitslagen, dan zou je kunnen zeggen dat de kiezer weer duidelijke politiek wil.
En de PvdA-kiezer was alweer een stapje verder dan de PvdA zelf, en heeft GL en D66 gestemd, die duidelijk pro-Europess waren. Tien dagen voor de verkiezingen kondigde de Trouw letterlijk aan dat de PvdA leeggegeten werd door D66 en GL: www.trouw.nl

Brechtje

Analyse vanuit de linkerhoek (2)
Gepost op: maandag 8 juni '09 - 14:01

Een tweede probleem is dat de PvdA als partij niet geloofwaardig meer is. Het is zoals Paul zegt: Wouter Bos dééd wel alsof hij begreep waar het om ging, maar dat was uiteindelijk niet zo. Er is toch te halfslachtig gereageerd. Meer blauw op straat, voorzieningen in de wijken, het zijn belangrijke zaken, waar de PvdA m.i. wel een start in heeft gemaakt maar niet doorgepakt, althans niet duidelijk genoeg. Zie het artikel van Jos de Beus vandaag in de Volkskrant : extra.volkskrant.nl De enige die op dit punt echt een geloofwaardig profiel hebben zijn Aboutaleb en in zekere zin Spekman.
Tegelijkertijd moet je Wilders scherp weerspreken waar hij de fout in gaat. Ook al suggereren de media het wel, Wilders is niet 'DE' stem van 'HET' volk. Het volk bestaat uit veel meer mensen dan de Wilders-aanhangers. Kijk, en Wilders op de vingers tikken, dáár zijn wij als D66 en GL wel weer scherp in - de PvdA hebben we daar weer veel minder in gezien. Beide strategieën moet je m.i. tegelijkertijd hanteren - een tweesporenbeleid dus.

Maar het zit denk ik dieper. De PvdA heeft een bestaansrecht als baantjespartij, maar minder als visiepartij (zie 'Opklaringen van Marc Chavannes, dit weekend in het NRC: weblogs3.nrc.nl Ook daar moet nog werk gedaan worden.

Brechtje

@Brechje
Gepost op: maandag 8 juni '09 - 15:18

Dankjewel, goeie tips!
Campagne team (vd PvdA dan...) niks voor jou?

Ik deel denk ik je analyse grotendeels, alleen niet van de PvdA als baantjes partij. De PvdA is juist groot geworden als visie partij: Troelstra had visie, Joop den Uyl had een visie die - jaja houd je vast - nu zelfs vrij actueel kan zijn: De weg naar vrijheid. Oók voor hem stond de individuele ontplooiing centraal. ERgens is de PVdA het pad der verlichting kwijtgeraakt in een verstikkende warme wolk van goedbedoeld parternalisme. Maar de weg omhoog is bereikbaar!

Michiel Mulder

> Voorkom politiek extremisme door voorlichting over argumentatieleer
Gepost op: maandag 8 juni '09 - 15:30

Ook in Nederland bestaat het gevaar van rechts-extremisme. Politiek extremisme is vaak gebaseerd op <i>drogredenen</i> (logical fallacies). Bijvoorbeeld onterechte generaliseringen over etnische groepen en <i>hellend vlak-drogredenen</i>.

Iedereen zou daarom moeten leren wat logisch geldige redeneringen zijn volgens de <i>argumentatieleer</i>. Logisch redeneren en integriteit zijn de basis van een gezonde democratie.

ARGUMENTATIELEER
www.mateor.nl

en.wikipedia.org

Rien Aar

het probleem is
Gepost op: maandag 8 juni '09 - 15:56

nog steeds dat het niet zo makkelijk is om wilders op fouten te betrappen

Op zijn best kan je hem aanpakken als hij generaliseert maar daar zit ook de klad in. Als 55% van de marokkaanse jongeren een politiedossier heeft kun je dan nog wel kritiek hebben als hij over "de marokkanen"praat

Er komen een hele hoop hoofdpijn dossiers aan

50000 man er uit in de bouw, wilders zei het al en vervolgde met het feit dat er tienduizenden polen in de bouw werken. Ga maar als pro euro partij eraan staan om mensen ervan te overtuigen dat ze hun banen voor de meerdere glorie van de eu moeten opgeven.

Michiel ik weet best dat je het niet eens bent met de term "baantjes partij"heb ik slecht nieuws voor je zo ziet het van buiten er wel uit. De farce met de burgemeesterreferenda, de voorgekookte benoeming van aboutaleb, het droppen van tichelaar als cvk en dat zijn maar een paar voorbeelden, veel werk om dat weg te poetsen, als je dat wil natuurlijk.

Politici worden als onbetrouwbaar gezien, de gevolgen? zie labour.

Anthony

Een angstig zwijgen
Gepost op: dinsdag 9 juni '09 - 22:24

"Ik denk wel dat ik een idee heb waar het om gaat. Maar het blijkt niet zo gemakkelijk daarnaar te handelen en zichtbare resultaten te boeken." schrijft Michiel Mulder,

hierboven op een reactie van mij. Maar ik ben het hier niet mee eens. Je kunt er wel naar handelen door je erover uit te spreken, stelling te nemen, keuzes te maken. Dan boek je natuurlijk zichtbare resultaten. Maar de volksvertegenwoordigers hullen zich in een stilzwijgen die al jaren voortduurt. Dat is angst. Bang om te verliezen? Zo verlies je juist want er is niemand meer die weet waar je als partij staat. Ook de eigen leden niet. Daardoor ontstaat ook het beeld dat de PvdA een baantjesjagerspartij is. Voorbeelden te over. Sociaal-democraten die goed voor zich zelf zorgen. Goede salarissen dat immer moet worden veilig gesteld. Maakt u eens een inventarisatie van de leden en hun persoonlijk kapitaal. U zult verbaasd zijn.

Paul

zou zeggen begin niet
Gepost op: woensdag 10 juni '09 - 09:07

met commissies en werkgroepen maar loop op straat en dan niet met een gevolg van ambtenaren en wat politie.

feitelijk zei veerman het perfect toen hij de risico's van de noord zuid lijn "verwaarloosbaar als we het goed doen"noemde

als het om je huis gaat is verwaarloosbaar een spookbeeld, als het om goed gaan gaat heeft men nog dat tot nu toe niet gedaan

een pvda die over incidenten praat (incidenten in meervoud is al een tegenstelling) met cijfers wappert dat het veiliger wordt en zegt dat ze hun best doen, tja de samenleving is verzakt en gescheurd

Anthony

Peet
Gepost op: woensdag 10 juni '09 - 21:05

Laat ik ook maar eens op deze zeepkist klimmen.
Het bekende verhaal: ik ben van oud her een PVDA stemmer maar het is te middle class geworden. Ik woon in een traditionele 'volksbuurt' maar daar zie of hoor ik ze allang niet meer.
Als voorbeeld: de enige partijen die in mijn straat hebben gefolderd zijn; GroenLinks, de SP en de PVV.
Dat zegt wel wat, vind ik.

Met een folder in de bus laat je merken dat de partij aan de mensen, waarom het gaat, denkt.

Peter Berga

Vlees noch vis
Gepost op: vrijdag 12 juni '09 - 21:15

Nu blijkt de PVV zijn stemmen helemaal niet bij de PvdA weg te halen dus de PvdA kan wel doorgaan met de flinkse praat over immigranten maar blijkbaar is het effect dat Amsterdamse kiezers naar D66 en Groen Links overgaan, niet toevallig partijen die hier niet overspannen op reageren. En open tov Turkije staan. PvdA laat je toch niet aanpraten dat er weg gekeken is, de problemen niet onderkend zijn zoals door de rechtse media (bijna alle) beweert wordt. Ik ben ook een van die PvdA stemmers die finaal afgehaakt is, landelijk en lokaal (met zwakke grefo broeders Iping en Asscher). Een hele zwakke partij kwa personen en ideeen. Een partij die Jan Pronk afserveert verdient niet beter.

Wim de Bok

oke wim
Gepost op: zondag 14 juni '09 - 21:19

welke rechtse media? de volkskrant waarin bos het niet wil natrappen maar blijkbaar wel het mes erin wil zetten?

@peter
een folder zegt mij niets, die gaat door min hand en wordt door die van de lidl vervangen. Een folder is geen inspanning, als ik die mensen niet voor mijn deur ziet, in mijn wijk, tussen mijn mensen dan leveren ze geen inspanning, voor zover je hier iemand ziet is het op weg naar iets anders, wat meestal met de stadsdeeltypes het geval is. Van het stadhuis zie je meestal alleen iemand als er een minister rondgeleid moet worden, wat nutteloos is want rondlopen in een wijk en vervolgens met lokale politici praten, belangenbehartigers maar niet met de mensen op straat is ook geen inspanning

Men valt inmiddels elkaar aan op een manier die schandelijk is, hamer wordt geslachtofferd wat niet onterecht is maar slachtoffer dan ook de mensen die haar daar hebben neergezet. Berman is kansloos, heeft pvda op de kieslijst gestaan maar wordt door de partij niet gesteund

kansloos

Anthony

3 % toen, 95% nu!
Gepost op: donderdag 18 juni '09 - 21:08

Het was inderdaad beter geweest als Bos zich in de campagne meer had laten zien, SAMEN met Berman; even introduceren, zo hoort het eigenlijk, bekendheid laten afstralen.

Ieder die Berman kent weet dat hij een deskundig en gedreven SD politicus is, maar als je als politiek leider geen tijd vrijmaakt om samen op te trekken, dan blijf je al gauw op 3% steken.

In ieder geval, door nu even Berman "af te vallen" heeft Bos juist Berman weer perfect op de kaart gezet. Goede actie dus, no remorse.

Ik heb er alle vertrouwen in dat Berman de PvdA gedachte met elan zal verwoorden en dat zijn werk in Brussel juist zal bijdragen aan een goed PvdA resultaat bij de volgende verkiezingen!

Paul Amsterdammer

ach paul
Gepost op: vrijdag 19 juni '09 - 08:59

toen de naam berman naar voren kwam dacht ik wie? over 5 jaar zal men dat zich nog afvragen, het eu parlement is zo'n plaats die alleen het nieuws haalt als men weer iemand lastigvalt die niet pro is

derman heeft een heel ondankbare (maar goed betaalde) klus gekregen.

Het resultaat van zijn werk zal bovendien geen enkele invloed hebben op de volgende eu verkiezingen, net zo min als het werk van het huidige stel dat heeft gehad

Anthony


Reageer

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

PvdA Amsterdam op Twitter PvdA Amsterdam op LinkedIn PvdA Amsterdam op YouTube PvdA Amsterdam op Hyves PvdA Amsterdam op Facebook PvdA Amsterdam op MeetUp
Blog Lodewijk Asscher Blog Carolien Gehrels Blog Freek Ossel Blog Hans

Nieuwsbrief

Abonneer u op de nieuwsbrief van de PvdA Amsterdam
PvdA Amsterdam © 2009 - Disclaimer - Powered by SWIS Webbeheer - Ontwerp door Zevenzeven